03.09.2015 г.
На пресконференция в БТА ПП „Зелените” представихме своите приоритети за местните избори в София и четири посоки за подобряване на градското управление.
Пълен запис от пресконференцията
В събитието участваха Петко Цветков, съпредседател на Зелените, Иван Велков, председател на предизборния щаб, както и част от гражданските кандидати за членове на столичния общински съвет в листата на партията: Станислав Пенович, специалист по маркетинг и информационни технологии; Веселин Кирев, гражданският активист за обществен и релсов транспорт; Никола Газдов, собственик на компания за аутсорсинг на инженерни услуги във ВЕИ сферата.
Иван Велков постави ударение върху принципа, че гражданското участие е от ключова важност за Зелените. „Не е случайно, че голяма част от нашите кандидати са представители на неправителствени организации и активни граждани. „Рециклирай бездействието!“ е нашият апел към всички, които имат желание да променят средата си“, заяви председателят на предизборния щаб на Зелените.
Съпредседателят на партията Петко Цветков допълни: „Партиите на статуквото се опитват да откажат хората от участие в политиката. Ние обръщаме процеса и дадваме представителство на активните хора, които желаят да подобрят своя град“.
Зелените представихме четири стъпки за подобряване на градското управление в София. На първо място, Зелените ще се борим за една отворена община. Това означава да има прозрачни финанси и възможност за директно гражданско участие. Зелените напомнихме за позицията, която отстояваме – да има публични данни и разбивка по пера за приходите и разходите на Столична община. Общинските фирми да публикуват тримесечни отчети и всички свои фактури над 5000 лв в интернет. Да се въведе публичен регистър на договорите на СО и онлайн достъп до всичките им неповерителни клаузи.
Втората ключова стъпка на Зелените е да се инвестира в инфраструктура за хора, а не за коли. „София се нуждае от тротоари за хора и колички, от достъпни подлези и велоалеи. София не се нуждае от тротоари за паркиране и от поощряване на автомобилния трафик.“, заяви Никола Газдов. „Ние знаем, че няма да променим София сами. Но ви гарантираме, че ще тормозим мнозинството в Общинския съвет да следва дневния ред на хората, а не дневния ред на автомобилите и на комисионните!“, допълни Газдов.
Веселин Кирев допълни: „Столична община се опитва насила да качи софиянци на автомобили. Пример за това е ремонтът на бул. Александър Малинов в жк. Младост. Спирките на градския транспорт там бяха преместени на 800 до 1500 метра от блоковете в комплекса, при стандарт от максимум 400 метра. Това не само демотивира хората да ползват обществен транспорт, но и нарушава няколко разпоредби на СО.“ Според Кирев, при ремонта на бул. Александър Малинов има и нарушения на Закона за устройство на териториите (ЗУТ), за което „Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт“ съветва кмета на Младост да сезира прокуратурата. Според кандидата на Зелените, вина за нарушенията носи Главния архитект на София, Петър Диков, както и подкрепилите промяната 35 общински съветници.
Станислав Пенович представи пилотен проект „Дупки и тротоари 2016 г.“ – разработка на мобилно приложение за сигнали и нарушения от граждани: „Столична община има платформа за подаване на сигнали онлайн, но тя е сложна и се използва слабо. Ние ще използваме функционалностите на съществуващата система и просто ще я надградим.“
„Всеки гражданин ще може да заснеме нарушение, дупка, или разбит тротоар със своя смартфон и да качи автоматично сигнала в платформата на общината. Благодарение на мобилното приложение, 70-80% от нужните действия ще бъдат автоматизирани“, допълни Пенович. Според кандидатът на Зелените мобилното приложение ще помогне на софиянци да следят през телефоните си какво се случва с всеки сигнал, а общинските институции ще изпозват всеки гражданин като „виртуален служител“. „За няколко месеца ще можем да картографираме всяка дупка и всеки разбит тротоар, а след това – да поканим всяка желаеща фирма да участва в онлайн търг с обратно наддаване, за да изберем най-евтиния изпълнител на ремонтите“.
Третият приоритет на Зелените е да превърнем София в Зелена столица с чист въздух. Петко Цветков: „Зелените системи са нашият естествен приоритет. Ще се борим Борисовата градина и Витоша да не бъдат застроявани и призоваваме всички софиянци да следят тези важни теми!“. Кандидатите допълниха, че работят по остойностяване на идеята за засаждане на един милион нови дръвчета в София и скоро ще представим детайли по тази тема в отделна пресконференция. Тогава ще говорим детайлно и за четвъртият приоритет – как София да бъде толерантна столица, която не дискриминира на етнически, расов, верски или сексуален принцип. Зелените заявихме и своето намерение да се борим за създаване на общинска „Зоополиция“, за което ще бъде търсена подкрепа от неправителствени организации и граждански сдружения.
Спомняте ли си вица на Радой Ралин, защо ЖК “ Люлин “ е построен в западната част на София ? Построен, за да видят хората , че и на Запад се живее лошо… На София трябва кмет и общинска управа, които живеят , например в “ Свобода „, “ Люлин“ и други гета. Белким се сетят, че там също живеят хиляди данъкоплатци.Не само там , ами из улиците около НДК има тротоари, които не са пипани от години, вероятно от времето на ТЖ. Предлагам на “ Зелените “ да поканят на рандеву всички сегашни и бивши кметове на София (които са живи),с противогазови маски в подлеза на Централна ЖП гара в София, вероятно най-голямата WC в Европа. Питайте ги, колко месеци/години продължи ремонтът на бул „Варна“, свързващ Банкя с неговия квартал Вердикал (и защо бяха орязани тротоарите, което вече е традиция). Написаното от Нина е съвсем точно ! Да гласуваме за „Зелените“ ! Румен на 13 .09.2015л
Приветствам инициативите, но не забравяйте, че София не е само център, има и квартали. Запазването на парковете Борисова градина и Южен е ОК, но обърнете внимание на ромското гето в Западния парк и поголовното изсичане на дърветата в парка за отопление. За Северния парк вече може би никой не знае, че съществува. Тези паркове са толкова опасни за посещение, че практически са загубили своето предназначение. Парковете, като цяло включително подходите към парк Витоша трябва да бъдат обезопасени и осветени и свързани с пешаходни и велосипедни маршрути – също обезопасени и осветени. При посещението си на парк Витоша констатирах много недостатъци в маркировката и поддържането на туристическите пътеки. Парка става все по-трудно достъпен с обществен транспорт и велосипеди. В допълнение – ако искаме зелена София трябва да се спре обработването на улици и тротоари със сол и луга.